Blog

Projektowanie ścieżki klienta krok po kroku

Pingwiny wybierają najprostszą drogę do morza. Mają z góry określony cel, ich otoczenie jest takie samo przez całe życie i nie rozpraszają ich banery reklamowe i content marketing słoni morskich. 


Twój typowy klient nie jest pingwinem. Potrzebę często można w nim stworzyć, następnie należy dać się znaleźć w gąszczu innych komunikatów, podgrzewać, pokazywać się, gimnastykować na kilku frontach. To mało. Kiedy bowiem potencjalny klient staje się klientem zaczyna on nową wędrówkę, w której kluczowe jest dowiezienie obietnicy i tworzenie doświadczeń klienckich, by wartość klienta rosła lub by został z firmą dłużej niż krócej. Na koniec należy się tak pożegnać, by się de facto nie żegnać.


Proste, prawda?


Nie.

Po co projektować ścieżkę klienta?

Ścieżka klienta jest narzędziem polepszającym doświadczenie Twojego klienta, co finalnie skutkuje wyższą konwersją, większym zadowoleniem z usługi czy wyższą intencją powrotu do grona klientów, jeżeli np. mówimy o dobrach szybkozbywalnych. Ścieżka klienta dotyczy komunikacji, obietnic, procesów, jakości produktu, doświadczeń, wykorzystywanych materiałów czy zasobów, jak np. logo czy zapachy. W zasadzie każdy aspekt styku klienta z firmą powinien zostać przemyślany, a szczególnie dokonanie diagnozy tzw. “pain points” klienta. 


Pain pointsy to elementy ścieżki klienta, które mogą przeszkadzać w konwersji, a później budowaniu pozytywnych doświadczeń z marką. Przy procesie kupna i użytkowania nowego auta może to być np. konieczność serwisowania czy naprawy usterek. Z punktu widzenia technologii i wielu zmiennych nie są to rzeczy możliwe do uniknięcia, dlatego na etapie projektowania ścieżki klienta - czy w tym kontekście klienta serwisu - należy zbadać emocje i problemy z jakimi mierzy się klient i następnie na nie odpowiedzieć projektując jego doświadczenie możliwie bezboleśnie. Wszak klient ma problem, ale my na jego rozwiązaniu zarabiamy - zatem warto! 


Mądrze zaprojektowana ścieżka pozwala też uspójnić pracę wielu działów w firmie. Komunikacja marketingowa np. składa zwyczajowo szereg obietnic. Za przykład weźmy naszą usługę wdrożenia Hubspota. 


Marketing zwraca uwagę na kluczowe aspekty świadczonej usługi i np, to, co odróżnia nas od innych. Gramy doświadczonym zespołem, ilością udanych wdrożeń, ale i komunikujemy szybkość implementacji i mnogość proponowanych rozwiązań.


Jaką miałoby to potencjalnie wartość, gdyby chwilę po podpisaniu umowy lub jeszcze wcześniej na etapie ofertowania, klient dowiedział się, że… “no tego to Panu nie zrobimy” albo “to potrwa przynajmniej 2 miesiące proszę Pani”...


Klient może być skonfundowany. Ścieżka klienta kończy się urwiskiem.

Kto jest odpowiedzialny w firmie za ścieżkę klienta?

Odpowiedzialność za ten proces powstawania i celowości ścieżki klienta często spoczywa na kilku stanowiskach w firmie, w zależności od jej wielkości i struktury.


Menadżer ds. Doświadczenia Klienta (Customer Experience Manager)
: Ten pracownik odpowiada za mapowanie całej ścieżki klienta, identyfikując wszystkie punkty kontaktu między klientem a firmą. Jego celem jest zapewnienie pozytywnego doświadczenia na każdym etapie interakcji.


Specjalista ds. Marketingu (Marketing Specialist)
: Marketingowiec koncentruje się na początkowych etapach ścieżki klienta, w tym na budowaniu świadomości marki i generowaniu leadów. Jest odpowiedzialny za przyciąganie klientów i przekształcanie ich zainteresowania w konkretne działania.


Specjalista ds. Sprzedaży (Sales Specialist)
: Odpowiada za etapy ścieżki, które obejmują negocjacje i zamknięcie sprzedaży. Ich praca skupia się na przekształcaniu potencjalnych klientów w rzeczywistych kupujących.


Menadżer ds. Produktu (Product Manager)
: Odpowiada za to, aby produkt czy usługa spełniały oczekiwania klientów i były stale ulepszane na podstawie ich feedbacku.


Specjalista ds. Obsługi Klienta (Customer Service Specialist)
: Odpowiada za wsparcie klienta po zakupie, rozwiązywanie problemów i utrzymanie satysfakcji klientów, co ma kluczowe znaczenie dla lojalności i wartości życiowej klienta (Customer Lifetime Value - CLV).

Na jakie etapy dzielimy ścieżkę klienta?

Dobra wiadomość - etapy ścieżki klienta zostały zdiagnozowane i nie musisz wymyślać koła na nowo. Oczywiście, Twoja ścieżka klienta jest Twoja - możesz ją skracać, rozszerzać, zmieniać nazwy i zrobić z Nią właściwie wszystko jeżeli tylko posłuży celowi i będzie dostosowana do FAKTYCZNEJ ścieżki klienta lub tego co chcemy finalnie uzyskać. 


To ważne - ścieżka klienta służy bowiem przeważnie do wskazania obszarów, które mają miejsce lub do modelowania przyszłych doświadczeń użytkowników. Niezależnie od tego co chcesz uzyskać, wiodące etapy są następujące:


Świadomość


Świeżutka sprawa - potencjalny klient może na tym etapie nie zdawać sobie nawet sprawy z potrzeby, którą lada moment będziemy już próbowali zrealizować dla niego. Generowanie potrzeb u klientów, wzbudzanie aspiracji czy emocji to zwyczajowo pierwszy krok w ścieżce klienta. Zaraz po nim są klienci, którzy szukają usługi lub rozwiązania swojego problemu. Dla nich również możemy prowadzić działania na etapie świadomościowym. Mogą to być banery displayowe, ale może być też np. pomocny content na blogu lub w formie jakiegoś narzędzia z jednej strony muskającego daną potrzebę, a z drugiej zbliżającego klienta do naszej marki. Zwyczajowo na etapie świadomości realizujemy działania w ramach social mediów, kampanii płatnych, SEO czy naszej stronie www. Możemy to również realizować np. artykułami sponsorowanymi czy materiałami publikowanymi u influencerów. Możliwości jest bez liku.


Angażowanie


Trudny etap. Chcemy bowiem zaprojektować doświadczenie przyszłego klienta w ten sposób, by tym klientem został lub wykonał akcję, którą chcemy by wykonał. W ramach działań angażujących może np wchodzić stworzenie dobrego helpful contentu, ale też np. prostej gry czy aplikacji, która jest kolejnym punktem w zaprojektowanej przez nas ścieżce klienta czy ścieżce konwersji. 


Konwertowanie


Kluczowy moment - czy ścieżka była przyjemna dla duszy i ciała? Jeżeli tak, jest szansa na konwersję! Ale jak przekonać kontakt - który puścił do nas oczko - że jesteśmy tym, z którym warto spędzić więcej czasu?

Na tym etapie ścieżki klienta należy upewnić się, że dostarczamy klientowi już nie ogólnych niespodzianek, lecz kierowane i personalizowane przekazy zbijające obiekcje i podsuwające dodatkowe argumenty dla driverów do usługi. 


Lojalizacja 


Lead stał się klientem i… co dalej? W zasadzie etap lojalizacji należy rozdzielić na dwie ścieżki - B2B i B2C.


Zwyczajowo w branży B2B chcemy związać klienta umową i postarać się, by jak najdłużej współpracował z naszą firmą. Na etapie lojalizacji musimy zatem upewnić się, że standard usługi będzie odpowiednio wysoki i będzie realizował obietnice lub zapewnienia z dwóch poprzednich etapów. Należy również zadbać o wąskie gardła w procesie i wszelkie potencjalne trudności dla klienta. Z własnej perspektywy pracownika firmy niekiedy trudno takie miejsce zidentyfikować, dlatego niezbędnym elementem budowania ścieżki klienta i tego etapu są badania około klienckie gdzie NPS - czyli badanie satysfakcji klienta - to absolutna podstawa. Podstawa jednak, na której nie należy się zatrzymywać. Dobrze pytać - nawet przy okazji innych spraw - o to jak klient postrzega firmę, co mu się podoba, co nastręczało problemów czy negatywnych emocji czy jakie momenty uważał za szczególnie dobre lub złe. Tego typu - możliwie maksymalnie sprecyzowane pytania - należy zadawać na każdym etapie życia klienta.


W branży B2C jest podobnie, tyle, że tutaj zwyczajowo nie wiążemy klienta umową tylko chcemy, by po prostu za jakiś czas znowu do nas wrócił ponownie dokonując zakupów. Kluczowa będzie zatem warstwa emocjonalna zbudowana wokół produktu lub usługi, ale również ich jakość oraz dostępność fizyczna czy mentalna - innymi słowy - zbudowany brand. 


Ambasador


Jeżeli poprzedzające cztery etapy są sukcesywnie poprawiane i firma faktycznie stara się dowozić zarówno zapewnienia z pierwszych etapów, wówczas można założyć, że klient będzie nas polecał innym lub chętnie wracał po więcej. Aktywowanie klientów, których już są z nami przez jakiś czas lub kupili produkt czy usługę już raz i jest szansa, że zrobią to ponownie jest generalnie tańsze niż pozyskanie nowego klienta. Zwyczajowo firmy rosną od nowych klientów, ale o tych stałych również warto pamiętać bo to oni częściowo nam rekrutują nowych. Jak aktywować klientów, by poczuli wobec firmy coś więcej?


Dobre pytanie i firmy różnie na nie odpowiadają. Niektóre przyjęły w strategii ciągłe zaskakiwanie, inne maksymalnie usprawniają procesy, a jeszcze inne mają po prostu znakomite produkty czy pozycjonują się, jako wyjątkowo odpowiedzialne społecznie. Dróg jest wiele i każda znajdzie swoich fanów. 

Jakie KPI w ścieżce klienta?

KPI dla ścieżki klienta można mierzyć dwojako. Jedna szkoła uczy, że każdy etap ma swoje wskaźniki i odpowiedzialność za nie powinna być rozproszona (w tym sensie, że osoba odpowiedzialny za dany etap, raportuje swoje wskaźniki).


Druga szkoła natomiast uważa, że ścieżka klienta to proces od A do Z, który u swojego fundamentu ma jakiś narzucony cel, który powinien być mierzony dla całej ścieżki, a nie poszczególnych etapów. 


Nie jest to dyskusja czysto akademicka i dobrze rozsądzić to już na etapie projektowania całej ścieżki klienta. 


Przykład pierwszego podejścia to np. mierzenie i polepszenie zasięgu postów na social mediach w warstwie budowania świadomości. Trudno, żeby dział handlowy brał za to odpowiedzialność i trudno uznać taki wskaźnik za cel powstania ścieżki jako takiej. Dla małych firm rozproszenie celów nie będzie dobrym rozwiązaniem. 


Przykłady podejścia numero duo to mierniki bardziej ogólne:


Wskaźnik konwersji (Conversion Rate)
: Procent użytkowników, którzy wykonali pożądane działanie (np. zakup produktu, zapis na newsletter).


Średni czas trwania transakcji (Average Transaction Time)
: Czas potrzebny klientowi na przejście przez cały proces zakupu, od pierwszego kontaktu do finalizacji transakcji.


Wartość życiowa klienta (Customer Lifetime Value - CLV)
: Średnia suma netto zysku przypisana do całkowitej relacji biznesowej z pojedynczym klientem.


Wskaźnik zadowolenia klientów (Customer Satisfaction Score - CSAT)
: Mierzy, jak produkty lub usługi firmy spełniają oczekiwania klientów.


Net Promoter Score (NPS)
: Mierzy gotowość klientów do polecania firmy swoim znajomym lub współpracownikom, co jest wskaźnikiem lojalności i ogólnego zadowolenia.

Autor: Adam Kubaszewski 18 czerwca 2025
Zobacz najważniejsze funkcje aplikacji mobilnej HubSpot - od skanowania wizytówek po wyświetlanie numeru dzwoniącego bezpośrednio z CRM.
Autor: Adam Kubaszewski 30 maja 2025
Poznaj 14 kluczowych funkcji systemu CRM, które zapewniają efektywne zarządzanie sprzedażą, automatyzację procesów i lepsze relacje z klientami. Dowiedz się, jakie cechy powinna mieć platforma CRM, by wspierać rozwój Twojej firmy.
Autor: Adam Kubaszewski 29 maja 2025
Chcesz skutecznie zarządzać relacjami z klientami i dbać o ich zadowolenie lepiej niż dotychczas? W takim razie postaw na odpowiedni system CRM. Ranking, który dla Ciebie przygotowaliśmy, stanowi zestawienie najlepszych programów tego typu – wybierając jeden z nich, zyskasz możliwość zwiększenia wydajności i skuteczności działań swoich pracowników, a także usprawnisz wiele firmowych procesów. Sprawdź najlepsze CRM i zainwestuj w ten system, który najlepiej pasuje do Twojej organizacji! HubSpot Nasz ranking CRM zaczniemy od najlepszego rozwiązania – zwłaszcza w oczach przedsiębiorców, których celem było usprawnienie pracy trzech kluczowych działów: sprzedaży, obsługi klienta oraz marketingu. HubSpot to narzędzie, które działa już w ponad 135 krajach i obsługuje ponad 216 tysięcy firm, co nie jest dziełem przypadku. System pozwala zautomatyzować sprzedaż i marketing, segmentować klientów według wielu kryteriów, a także obserwować i analizować ich zachowania. Co więcej, daje dostęp do zróżnicowanych raportów, dzięki którym możliwa jest późniejsza optymalizacja działań. HubSpot jest narzędziem płatnym - co prawda ma też darmową wersję, jednak wiąże się ona z dużymi ograniczeniami. HubSpot charakteryzuje się bardzo szerokimi możliwościami integracji z zewnętrznymi systemami, co pozwala stworzyć centrum zarządzania właściwie wszystkimi aspektami firmy w jednym narzędziu. Najważniejsze zalety HubSpot to: możliwość automatyzacji sprzedaży i marketingu; szczegółowa analiza zachowań klientów; bardzo dobra organizacja kontaktów; łączenie działów sprzedaży, obsługi klienta oraz marketingu; prosty interfejs; rozbudowana aplikacja mobilna wbudowany kreator landing pages; szerokie możliwości raportowania. Pipedrive Nieco mniej rozbudowanym systemem, który jednak wciąż reprezentuje najlepsze CRM, jest Pipedrive, który koncentruje się na optymalizacji procesu sprzedażowego. Został wyposażony w liczne funkcje, które umożliwiają efektywniejsze finalizowanie transakcji oraz utrzymywanie dobrych relacji z kontrahentami. Mowa tu między innymi o generowaniu prognoz sprzedaży, śledzeniu zachowań klientów (również tych potencjalnych), automatyzacji e-mail marketingu czy zarządzaniu kontaktami. Ważną informacją dla przedsiębiorców jest bez wątpienia to, że Pipedrive ma polską wersję językową. To narzędzie idealne zwłaszcza dla małych i średnich firm. Najważniejsze zalety Pipedrive to: wiele funkcji wspierających proces sprzedaży; możliwość integracji z licznymi narzędziami; generowanie prognoz sprzedaży; polska wersja językowa; aplikacja mobilna. Salesforce Interesują Cię najlepsze CRM w chmurze? W takim razie poza HubSpotem dobrym rozwiązaniem może być Salesforce, który automatyzuje procesy sprzedażowe i działania marketingowe. Stanowi też dobrą bazę danych o klientach, dając szybki dostęp do różnych informacji i umożliwiając podejmowanie natychmiastowych działań. Wyróżnia go zastosowanie systemów sztucznej inteligencji, jak Einstein AI, które analizują dane i przewidują zachowania klientów. Nie bez znaczenia jest również fakt, że Salesforce można integrować z wieloma aplikacjami, jak: Slack, Microsoft Outlook, Google Workspace, Mailchimp czy Zapier. Minusem jest cena - to znacznie droższy system niż HubSpot. Najważniejsze zalety Salesforce: automatyzacja procesów sprzedażowych i marketingowych; szybki dostęp do informacji o klientach; narzędzia AI, które analizują dane i przewidują zachowania klientów; prosty interfejs, którego obsługa nie wymaga kompleksowego szkolenia; możliwość integracji z wieloma zewnętrznymi aplikacjami. Zoho CRM Jeżeli natomiast szukasz niedrogiego programu CRM dla małej lub średniej firmy, sprawdź Zoho. To system, który oferuje szeroki zakres funkcji, takich jak automatyzacja sprzedaży, zarządzanie leadami, e-mail marketing oraz integracje z popularnymi narzędziami (np. Google Workspace, Microsoft 365 czy Zapier). Do atutów Zoho CRM zaliczamy również możliwość dostosowania interfejsu i procesów do indywidualnych potrzeb firmy, a także wbudowaną sztuczną inteligencję, która pomaga analizować dane i przewidywać zachowania klientów. System działa w chmurze i ma aplikację mobilną, co ułatwia pracę zespołom sprzedażowym w terenie. Minusem może być brak polskiej wersji językowej i uboższe możliwości względem HubSpota. Najważniejsze zalety Zoho CRM: liczne funkcje, które automatyzują sprzedaż i marketing; możliwość integracji z popularnymi aplikacjami; możliwość indywidualnego dostosowania interfejsu; prosta obsługa; działa w chmurze i ma aplikację mobilną; przystępna cena. Creatio Nasz ranking CRM nie mógł obyć się również bez Creatio – narzędzia do zarządzania sprzedażą, marketingiem oraz obsługą klienta. Wyróżnia się on zaawansowaną automatyzacją procesów biznesowych, za co w dużej mierze odpowiada generatywna sztuczna inteligencja, a także brakiem konieczności kodowania, co pozwala na jego łatwe i szybkie wdrożenie w każdej firmie. Co więcej, Creatio oferuje zindywidualizowane cykle pracy dla wielu branż i wbudowaną funkcję BPM, dzięki której można łatwo modelować i optymalizować procesy sprzedażowe. Działa w chmurze, na urządzeniach mobilnych i może być zintegrowany z wieloma aplikacjami, jak Microsoft 365 czy Slack. Najważniejsze zalety Creatio: skuteczna automatyzacja sprzedaży, marketingu i obsługi klienta; funkcje oparte na GenAI; brak kodowania, oznaczający możliwość łatwego wdrożenia; zindywidualizowane cykle pracy; działa w chmurze i ma aplikację mobilną; możliwość integracji z wieloma aplikacjami. ActiveCampaign CRM, który jest narzędziem typu all-in-one. Dla wielu ActiveCampaign to rozwiązanie łączące zarządzanie relacjami z klientami z zaawansowaną automatyzacją marketingową. Jego największą zaletą jest mocno rozwinięta funkcja automatyzacji e-mail marketingu oraz segmentacji klientów. Umożliwia tworzenie spersonalizowanych kampanii oraz dynamicznych ścieżek sprzedażowych, co sprawia, że jest idealny dla firm stawiających na marketing oparty na danych. Integruje się z wieloma narzędziami, takimi jak Shopify, WordPress, Zapier czy Salesforce, będąc przy tym dość intuicyjnym. Najważniejsze zalety ActiveCampaign: narzędzie typu all-in-one; wiele funkcji, umożliwiających zarządzanie klientami i automatyzację procesów biznesowych; wsparcie nie tylko dla działu sprzedaży, ale również marketingu; możliwość tworzenia spersonalizowanych kampanii; szerokie możliwości integracji; intuicyjna obsługa. Insightly Najlepsze systemy CRM, które oferują „wszystko w jednym”, reprezentuje również Insightly. To intuicyjne narzędzie przeznaczone głównie dla małych i średnich firm, łączące zarządzanie relacjami z klientami z funkcjami zarządzania projektami. Oferuje moduł automatyzacji sprzedaży oraz marketingu, co ułatwia organizację pracy zespołowej. Jego dużą zaletą jest integracja z popularnymi aplikacjami, takimi jak: Gmail, Microsoft 365, Slack czy QuickBooks. Insightly ma również wbudowane narzędzia do raportowania i analizy danych, co pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych. System działa w chmurze i ma aplikację mobilną, zapewniając możliwość pracy zdalnej. Minusem może być brak niektórych funkcji dostępnych w bardziej rozbudowanych programach CRM, takich jak HubSpot. Najważniejsze zalety Insightly: skuteczne zarządzanie relacjami z klientami oraz projektami; moduły automatyzacji sprzedaży oraz marketingu; możliwość raportowania i analizy danych; integracja z wieloma zewnętrznymi aplikacjami; działa w chmurze i ma aplikację mobilną. Sugar Chcąc poprawić wydajność wielu działów, w tym sprzedaży, marketingu oraz obsługi klientów, warto sprawdzić (prawdopodobnie) najlepszy CRM dla startupów, czyli Sugar. Ma wszystkie niezbędne funkcje do zarządzania relacjami z klientami, zapewnia możliwość pełnej personalizacji oraz wdrożenia zarówno w chmurze, jak i lokalnie, a do tego jest bardzo intuicyjny. Wyróżnia się też łatwością wdrożenia. Minusy? Stosunkowo wysoka cena oraz mniej funkcji niż w przypadku innych CRM zaprezentowanych w rankingu. Najważniejsze zalety Sugar: wsparcie dla działów sprzedaży, marketingu i obsługi klientów; wiele funkcji do zarządzania relacjami z klientami; możliwość wdrożenia w chmurze oraz lokalnie; łatwa obsługa. Bitrix24 W naszym rankingu CRM nie mogło zabraknąć również Bitrix24. Może być rozwiązaniem dla firm poszukujących wszechstronnego systemu do zarządzania biznesem, które jednak może być przytłaczające dla mniejszych zespołów potrzebujących prostego CRM. Nie zmienia to jednak faktu, że ma wiele przydatnych funkcji, na czele z zarządzaniem kontaktami, automatyzacją marketingu, generowaniem danych o kontrahentach czy analizą lejka sprzedażowego. Co ważne, narzędzie jest dostępne w języku polskim i ma bezpłatną wersję (dla ograniczonej liczby użytkowników). Najważniejsze zalety Bitrix24: bardzo duża liczba funkcji; możliwość automatyzacji wielu procesów.; kompleksowe narzędzie dla biznesu, nie tylko z zakresu CRM; polska wersja i bezpłatny plan. Outvio Nasz ranking CRM kończymy narzędziem Outvio. Dlaczego? Ponieważ jest to jedna z najlepszych platform do automatyzacji procesów związanych z realizacją zamówień, zwrotami i obsługą posprzedażową dla e-commerce. Umożliwia optymalizację logistyki, integrując się z popularnymi systemami sklepów internetowych, takimi jak Shopify, WooCommerce, Magento czy PrestaShop. Do jego głównych zalet zaliczamy automatyzację wielu procesów oraz funkcje personalizacji brandingu w komunikacji. Najważniejsze zalety Outvio: dobre narzędzie głównie dla sklepów internetowych; liczne funkcje związane z realizacją zamówień i obsługą posprzedażową; integracja z wieloma systemami e-commerce; funkcje personalizacji brandingu. Ranking systemów CRM Mamy nadzieję, że powyższy ranking CRM pomoże Ci wybrać najlepszy CRM dla swojej firmy. Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu – oferujemy wdrożenie HubSpot oraz wiele usług, na czele z pozycjonowaniem oraz reklamą PPC , dzięki którym poprawisz efekty swoich działań marketingowych i zwiększysz przychody ze sprzedaży!