Blog
Wykorzystanie systemów CRM w biznesie staje się coraz powszechniejszą praktyką. Na rynku przybywa też rozwiązań, które mają ułatwiać firmom zarządzanie marketingiem, sprzedażą i obsługą klienta. O palmę pierwszeństwa walczą m.in. HubSpot i Salesforce cieszące się dużą popularnością. Wielu użytkowników zastanawia się, czy HubSpot jest lepszy od Salesforce i odwrotnie, który system wybrać lub czy warto zmienić ten już stosowany. Należysz do tej grupy? Przedstawiamy HubSpot CRM vs Salesforce: ostateczne starcie.
Zacznijmy od podstaw: czym charakteryzują się oba omawiane systemy? Oba należą do grupy CRM (Customer Relationship Management) oraz są oparte na chmurach.
HubSpot CRM jest często uznawany za idealne rozwiązanie dla podmiotów, które dopiero zaczynają pracę z tego rodzaju systemem w większej skali. Pozwala budować opłacalną strategię i świetnie łączy narzędzia do sprzedaży, usług, marketingu i zarządzania treścią. Co ważne, oferuje ujednolicone środowisko, przez co może być łatwiejszy do wdrożenia i użytkowania. Przez to jest w szczególności polecany małym i średnim firmom.
Salesforce jest natomiast bardziej rozbudowany i zaawansowany. Przekłada się to na teoretyczne większe możliwości, ale także konieczność włożenia znacznie większej ilości zasobów przy wdrażaniu i użytkowaniu - od finansowych po ludzkie. System powstał w znacznej mierze poprzez przejęcia innych firm, przez co nie zapewnia ujednoliconego środowiska pracy. Doświadczenia w zależności od używanego modułu mogą się różnić.
Jak już wspomniano, Salesforce i HubSpot różnią się znacząco pod względem wdrażania i łatwości użytkowania. Rozpoczęcie pracy z HubSpot jest stosunkowo łatwe. System ma prosty i intuicyjny interfejs, ponieważ stawia na UX i wygodny, szybki dostęp do danych. Dzięki temu nowi użytkownicy mogą szybko przyswoić informacje potrzebne do obsługi systemu i nauczyć się niego korzystać w wymaganym wymiarze. Co ważne, w sieci znajduje się mnóstwo zasobów ułatwiających rozpoczęcie pracy z programem. Jest to nie tylko oficjalna Akademia HubSpot, ale również niezależne szkolenia i inne materiały przygotowywane przez ekspertów.
Wdrożenie Salesforce w firmie wymaga znacznie więcej czasu, wysiłku i pieniędzy. Niezbędne są też solidna wiedza oraz umiejętności. Korzystając z klasycznego interfejsu Salesforce, trzeba zatrudnić "partnera Salesforce", który jest fachowcem zapewniającym wsparcie w zakresie ustalenia codziennych operacji i sprzedaży, a następnie zmodyfikowania przepływu pracy w celu dokonania usprawnień. Ważne, aby partner Salesforce był dobrze dopasowany do potrzeb oraz wizji danego przedsiębiorstwa. Następnie powołany kierownik projektu wdraża pracowników.
Poziom skomplikowania całej operacji zależy w znacznej mierze od rozmiarów firmy i sposobu jej działania. Sam interfejs nie jest natomiast szczególnie funkcjonalny czy intuicyjny. Niektórzy użytkownicy uważają, że jest przestarzały. Mnogość funkcji może natomiast przytłaczać. Z tego powodu oprogramowanie jest trudne do „ogarnięcia”, a jego pełne wykorzystanie jest możliwe dopiero po dłuższym czasie nauki obsługi.
O wyborze właściwego systemu CRM decydują m.in. dostępne narzędzia dotyczące kluczowych obszarów, takich jak sprzedaż i obsługa klienta. To dzięki nim można poprawić relacje z odbiorcami, zwiększyć ich satysfakcję i generować coraz większe zyski.
HubSpot oferuje szereg przydatnych dla użytkownika narzędzi, które sprawiają, że realizacja zadań związanych ze sprzedażą i obsługą klienta jest wygodna i prosta. Funkcjonalności są połączone tak, by skutecznie się uzupełniały. System wspiera także automatyzację procesów, dzięki czemu pomaga efektywnie wykorzystywać dostępne zasoby. Baza narzędzi jest bardzo szeroka, zarówno jeśli chodzi o sprzedaż, jak i w obszarze obsługi klienta. Praca z systemem jest natomiast intuicyjna i efektywna.
Salesforce oferuje bardzo szeroki zakres funkcji, w tym wiele zaawansowanych opcji, takich jak np. analityka oparta na sztucznej inteligencji. Dzięki temu możliwe jest np. generowanie prognoz i otrzymywanie wskazówek na podstawie danych klientów. Zgodnie z jego nazwą, system został zaprojektowany głównie z myślą o handlowcach, dlatego skupia się na kontaktach z klientem oraz sprzedaży. Zaawansowane funkcje stwarzają bardzo szerokie możliwości, ale ich użytkowanie jest znacznie mniej intuicyjne niż w przypadku HubSpota.
Skuteczna integracja usług i narzędzi jest niezbędna do efektywnej pracy z systemem CRM. Oba porównywane rodzaje oprogramowania umożliwiają synchronizację danych i zasobów. Wybierając właściwe dla siebie rozwiązanie, warto jednak wziąć pod uwagę nie tylko dostępność potrzebnych integracji, ale także wygodę ich wdrażania.
HubSpot dysponuje bogatą bazą integracji. Wewnętrznie obsługiwane są integracje m.in. z SalesForce, WordPressem, Outlookiem, Kalendarzem Google, Chrome czy Wistią. Istnieje także możliwość integracji poprzez API. HubSpot App Marketplace zapewnia natomiast dodatkowe zasoby pozwalające na dokonywanie nawet niestandardowych integracji. Nacisk na prostotę i intuicyjność tego rozwiązanie zapewnia natomiast łatwość wdrażania każdej z nich.
Salesforce również oferuje możliwość integracji ze wszystkimi powszechnie używanymi narzędziami i dysponuje AppExchange, który jest odpowiednikiem HubSpot App Marketplace. W tym przypadku również istnieje możliwość korzystania z setek niestandardowych rozwiązań oraz łączenia aplikacji poprzez API. W tym przypadku wdrażanie integracji może być jednak nieco bardziej skomplikowane.
Możliwość dostosowania programowania do własnych potrzeb może być bardzo istotna. Tan aspekt należy rozpatrywać zarówno pod względem możliwości wprowadzania zmian, jak i łatwości ich dokonywania.
HubSpot zapewnia dość szerokie możliwości customizacji, a co istotne, nie jest do tego potrzebna pomoc developerów. Dostępne proste narzędzia pozwalają dostosowywać użyteczność obiektów w systemie, wyświetlane przez nie dane i wiele innych. Intuicyjne kreatory umożliwiają natomiast przeprowadzanie dodatkowych konfiguracji.
Salesforce jest reklamowany jako „najbardziej konfigurowalny CRM” i z całą pewnością nie zawodzi pod względem oferowanych możliwości. Są one praktycznie nieograniczone, dzięki czemu system sprawdza się w bardzo złożonych organizacjach wymagających stosowania wielu unikalnych rozwiązań. Wymaga to jednak wiedzy, czasu i zaangażowania – customizacja jest znacznie mniej intuicyjna niż w przypadku HubSpot. Wybierając system CRM, trzeba więc zadać sobie pytanie, czy ważniejsze są szerokie możliwości, czy też intuicyjność i łatwość dostosowania oprogramowania do własnych potrzeb.
Przy wyborze systemu CRM istotny może być także dostęp do szkolenia czy wsparcia. Dotyczy to zwłaszcza mniejszych organizacji, które mają ograniczone zasoby i nie dysponują własnymi zespołami fachowców z tej dziedziny.
HubSpot oferuje w tej kategorii naprawdę wiele. Oferuje szereg certyfikatów i szkoleń. W bogatej bazie wiedzy można natomiast znaleźć poradniki dotyczące właściwie każdego aspektu pracy z oprogramowaniem. HubSpot CRM nie pozostawia też użytkowników samym sobie. Wsparcie techniczne jest dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu za pomocą e-maila, czatu lub połączenia telefonicznego. Pomoc jest błyskawiczna i skutecznie rozwiązuje wszystkie problemy użytkowników.
Salesforce oferuje swoim klientom pakiet wsparcia, który umożliwia m.in. dołączenie do społeczności i dzielenie się problemami oraz sukcesami związanymi z korzystaniem z systemu. Na odpowiedź na zapytania do pomocy technicznej trzeba jednak poczekać 48 godzin, a dział pomocy pracuje tylko w dni robocze. Jedynie subskrybenci mogą korzystać z całodobowej infolinii. Baza edukacyjna systemu jest również dość rozbudowana.
Koszty użytkowania również stanowią istotny czynnik przy wyborze systemu CRM. Warto mieć na uwadze, że porównywane systemy stosują dwa zupełnie różne modele cenowe.
Podstawowy HubSpot CRM jest darmowy i zapewnia funkcje takie jak zarządzanie kontaktami czy śledzenie e-maili. Chęć korzystania z zaawansowanych funkcji wiąże się już jednak z koniecznością wykupienia abonamentu. Dostępny jest on w trzech wersjach (Starter, Professional i Enterprise) dla każdego z pakietów. Ceny za każdy z pakietów zaczynają się natomiast od kilkudziesięciu euro miesięcznie. Cennik jest dość skomplikowany, a obliczenie, ile będzie Cię kosztowało korzystanie z HubSpota, wymaga najpierw dokładnego przeanalizowania swoich potrzeb.
Salesforce również stosuje cennik podzielony na moduły i działa na zasadzie subskrypcji. Ceny za każdy moduł w podstawowej wersji zaczynają się już od kilkudziesięciu euro. Wybór odpowiedniego planu zależy przede wszystkim od indywidualnych potrzeb i wielkości przedsiębiorstwa.
Wszystko to sprawia, że porównanie kosztów HubSpot i Salesforce nie jest łatwe i wymaga dokonania obliczeń na konkretnym przykładzie. Trzeba również pamiętać, że Salesforce zazwyczaj generuje znacznie wyższe dodatkowe koszty związane z wdrożeniem, utrzymaniem czy też wsparciem. Wybór HubSpota zwykle oznacza ograniczenie dodatkowych, „ukrytych” kosztów do minimum.
Jaką platformę powinieneś wybrać dla swojego biznesu? Zależy to przede wszystkim od indywidualnych potrzeb i oczekiwań, ale także zasobów czy możliwości. HubSpot i Salesforce różnią się zasadniczo przede wszystkim w zakresie intuicyjności, obsługi, łatwości użytkowania i wdrażania. HubSpot jest znacznie bardziej przystępny, choć nie oferuje aż tak szerokich możliwości, jakie zapewnia jego konkurent. Salesforce umożliwia nieograniczoną customizację, dzięki czemu spełnia oczekiwania wymagających użytkowników. Jednocześnie jest jednak znacznie trudniejszy we wdrożeniu i obsłudze, co generuje większe koszty i stanowi wyzwanie czasowe.
Verseo Sp. z o.o.
Górczyn Biznes Park Węglowa 1/3
Poznań 60-122, Poland
Verseo Sp. z o.o.
Górczyn Biznes Park
Węglowa 1/3
Poznań 60-122, Poland
Copyright © 2024 Verseo Sp. z o.o. | Realizacja: Verseo | Polityka Prywatności