Blog

Modelowanie sprzedaży w CRM

Na początku rozwoju organizacji sprzedaż to zwykle poligon doświadczalny. Sukces opiera się oczywiście na jakości oferty i doświadczeniu handlowca, ale kluczową rolę w szerokiej perspektywie odgrywa intuicja. Na pewnym poziomie rozwoju firmy – najczęściej wtedy, kiedy produkty są już dopracowane, a dział handlowy zaczyna się rozrastać – taka mechanika staje się zwyczajnie niewystarczająca. To moment na zaprojektowanie całego modelu sprzedaży i jego późniejsze egzekwowanie, w czym wydatnie pomagają systemy CRM.



Modelowanie sprzedaży w CRM (Customer Relationship Management) odnosi się do procesu definiowania i implementowania struktury oraz etapów, które odzwierciedlają cykl sprzedażowy. Dzięki temu CRM pomaga w zorganizowaniu działań związanych z zarządzaniem prospektami i klientami. Właściwie wykonane zapewnia możliwość skupienia się na najbardziej skutecznych elementach pracy handlowca (a tym samym odrzuceniu tych najmniej sensownych działań) i zachowaniu kontroli nad stanem wszystkich leadów zmierzających do podpisania umowy czy zakupu produktu. 


Zaawansowany system CRM – podobnie jak właściciel firmy – patrzy na sprzedaż nie jako odseparowany segment, a jako jedną z części składającą się na spójny biznesowy organizm. Zapewnia to możliwość synchronizacji działań marketingowych, sprzedażowych i serwisowych oraz ocenę ich skuteczności w kontekście całej organizacji. Największym plusem jest zapewnienie dzięki temu powtarzalności wyników, co pozwala na głęboką analitykę i myślenie o strategii rozwoju firmy nie w skali najbliższych miesięcy, a wielu lat.



Segmentacja kontaktów

Niemal każdy system CRM umożliwia segmentację kontaktów i firm znajdujących się w bazie. Najprostsza segmentacja to oddzielenie klientów od reszty rekordów. Dochodzą do tego subkategorie, na przykład: 


klient utracony (w historii relacji była kiedyś dokonana transakcja, ale nie została ponowiona w ostatnich kilku miesiącach czy nawet latach)

klient zagrożony (faktura wystawiona, ale nieopłacona czy znajdująca się w dziale obsługi krytyczna reklamacja)

klient stały (X transakcji w ostatnich Y miesiącach – taki klient może z uwagi na obustronną lojalność mieć priorytet przy ustalaniu terminarza realizacji lub zestaw określonych zniżek)


Odpowiednie oznaczenie jest bardzo istotne i ułatwia w zasadzie każdy aspekt zarządzania firmą – od planowania inwestycji po strukturę produktową. Trudniej jest jednak zająć się drugą częścią bazy, czyli firmami/osobami, które klientami jeszcze nie zostały, a zatem zaprojektować segmentację prospektów w zależności od etapu, na którym znajdują się na ścieżce sprzedażowej.


Przykładowa ścieżka w firmie usługowej może więc zawierać takie etapy:


  • Nawiązano kontakt
  • Umówiono spotkanie
  • Wysłana oferta
  • Negocjacje
  • Podpisana umowa lub przegrana


Zobaczmy, jak może to wyglądać w przypadku platformy CRM HubSpot.



Projektowanie sprzedaży z wykorzystaniem HubSpota

Ustawienie ścieżki sprzedaży w CRM (sales pipeline) polega na wybraniu nazw i kolejności etapów, do których przypisywane jest prawdopodobieństwo wygranej (to do celów prognostycznych), dostępy użytkowników oraz ewentualne automatyzacje. 


Etapy sprzedaży a CRM


Etapy powinny być jednoznaczne, a przejścia między nimi wyraźne i precyzyjnie zdefiniowane – tak, by nie trzeba było zastanawiać się, gdzie ustawić deala. Takie podejście umożliwia późniejszą analitykę.


Implementacja przedstawionej powyżej ścieżki sprzedaży w HubSpocie wygląda następująco:

Lejek sprzedażowy - HubSpot

Na tak przygotowanej ścieżce handlowiec po nawiązaniu kontaktu z leadem wprowadza do systemu nową transakcję powiązaną z firmą w bazie i osobą, z którą rozmawia w tej sprawie. Następnie w zależności od progresu w rozmowach wystarczy przeciągnąć kafelek z transakcją na kolejne etapy – aż do domknięcia deala.

Sprzedaż w HubSpot

Dobrze zaprojektowany lejek sprzedażowy, by w pełni zaprezentował swoją analityczno-organizacyjną potęgę, wymaga jedynie odrobiny woli – czyli w tym przypadku ewidencjonowania przez handlowców każdej sensownej okazji sprzedażowej.


Nie jest to jednak czasochłonne, a system CRM może ten proces jeszcze bardziej uprościć, co niweluje ryzyko popełnienia błędów. Transakcja oprócz kontrahenta powinna zawierać również szereg podstawowych danych – kwotę, rodzaj produktu, termin realizacji i inne zmienne.


Weźmy pod uwagę najprostszy przykład – na początku procesu wpisywanie kwoty może nie mieć specjalnego sensu, bo dopóki nie zostanie zorganizowane spotkanie, na którym specjalista ds. sprzedaży wybada potrzeby i możliwości finansowe klienta, będzie to wróżenie z fusów. Przy przesuwaniu kafelka na późniejszym etapie system może jednak wyświetlić okienko przypominające o konieczności podania kwoty i pozostałych kluczowych danych, czyniąc proces odpornym na zawodną ludzką pamięć, a jednocześnie dostosowanym do różnych sytuacji handlowych.


Automatyzacje zwiększające możliwości

Kontrola nad okazjami sprzedażowymi w CRM-owej ścieżce to znacznie więcej niż tylko sucha ewidencja projektów. Do kafelków przypisane są konkretne firmy i konkretni ludzie – a wiedząc, na którym etapie znajdują się te osoby, możemy nie tylko aktywnie reagować, ale też wyreżyserować cały proces tak, by zwiększyć szanse powodzenia. Jak to wygląda?


Dzięki integracji CRM ze stroną internetową i systemami PPC, takimi jak Google Ads czy Facebook Ads, możliwe jest na przykład wsparcie decyzji zakupowej remarketingiem, jeśli widzimy, że deal “utknął” w pewnym momencie i coraz bardziej oddala się wizja nawiązania biznesowej współpracy. A może widzimy w statystykach, że lead odwiedził firmową stronę kilka razy w ciągu ostatniego tygodnia? Automatyzacja poinformuje o tym handlowca przypisanego do firmy, który w tej sytuacji może przypomnieć się mailowo czy telefonicznie i proaktywnie rozwiać ewentualne wątpliwości.



Zamknięta sprzedaż nie kończy relacji

Modelowanie sprzedaży nie kończy się jednak na podpisaniu umowy. Transakcja została oznaczona jako wygrana? CRM za pomocą automatyzacji wyśle do osoby kontaktowej wiadomość e-mail z video nagranym wcześniej przez opiekuna albo prezesa z przywitaniem w gronie klientów. Miły gest, który raz zaprojektowany realizowany jest automatycznie, oszczędzając czas pracowników i jednocześnie pozytywnie wpływając na relacje. W tym scenariuszu po kilku miesiącach HubSpot może wysłać również ankietę NPS z pytaniem o jakość obsługi, co dostarczy cennych danych dla menedżerów.


A może widzimy w systemie, że współpraca układa się doskonale i transakcji z daną firmą jest coraz więcej przy jednoczesnym braku reklamacji? To moment, żeby system wysłał e-maila z kodem promocyjnym, żeby “nagrodzić” klienta za obustronnie udaną kooperację. A jeśli od ostatniej współpracy minęło na przykład pół roku, zapewne warto przypomnieć się byłemu klientowi, że nasze moce przerobowe czekają tylko na jego zlecenie – wszystko to może dziać się w tle, bez korzystania z czasu i energii pracowników, którzy mogą dzięki temu zająć się czymś innym.



HubSpot - ankieta NPS

Wyznaczanie zadań i terminów

HubSpot wyposażony jest w funkcję zadań, które mogą być nadawane pracownikom ręcznie lub automatycznie. Interaktywna lista to-do z możliwością pracy zespołowej to ogromne wsparcie szczelności procesu. Jeżeli więc deal znajduje się na etapie wysłanej oferty od kilku tygodni, ale wciąż nie nadeszła odpowiedź ze strony prospekta, CRM można zautomatyzować tak, by po określonym czasie pojawiało się zadanie dla handlowca z misją ponowienia kontaktu i od razu wyszczególnionymi wszystkimi potrzebnymi do tego informacjami.


Zadania można filtrować i wyświetlać w zależności od osoby wyznaczonej, priorytetu i dowolnych innych właściwości – dzięki temu każdy wie, co i kiedy ma robić, a CRM dba o pierwiastek ludzki w ścieżce sprzedażowej.

HubSpot - zadania (tasks)

Analityka ścieżki sprzedażowej


Ścieżka sprzedażowa bez porządnej analityki byłaby jedynie efektownym bajerem. Dlatego HubSpot umożliwia sprawdzenie każdego istotnego aspektu sprzedaży. Oprócz podstawowych danych, takich jak liczba transakcji, kwoty czy daty, CRM dzięki wbudowanym funkcjom oraz zewnętrznym integracjom pozwala na sprawdzenie między innymi:


  • które kanały marketingowe przekładają się na większą sprzedaż – być może użytkownicy trafiający do nas z kampanii na Facebooku konwertują lepiej niż ci z LinkedIna i warto zmienić akcenty w budżetach na poszczególne portale?


  • na którym etapie ścieżki najwięcej leadów rezygnuje z nawiązania współpracy – jeżeli cały proces przebiega perfekcyjnie przez kilka spotkań, ale raz po raz klienci “odpadają” na etapie oferty, zapewne sposób jej prezentacji albo cena odstraszają klientów i warto nad tym popracować;


  • którzy handlowcy są najbardziej skuteczni, a którzy pomimo codziennego odbywania wielu spotkań nie generują deali – może to czas na szkolenie z technik sprzedażowych? Dowiesz się także, jak wygląda dokładna liczba spotkań czy wykonanych telefonów poszczególnych osób;


  • które elementy content marketingowe mają największy udział w dopinaniu decyzji zakupowej – jeżeli pobranie poradnika czy wyświetlenie konkretnej podstrony to punkt wspólny wielu transakcji, może warto rozbudować te działania kosztem innych?



Projektowanie sprzedaży a CRM

Implementacja pipeline’u sprzedażowego w CRM wielokrotnie zwiększa zdolność firmy do przeciwdziałania niespodziewanym zawirowaniom i zapewnia solidną platformę do dynamicznego rozwoju. Rynek oferuje do tego wiele różnych narzędzi – wśród systemów CRM dostosowanych do cyfryzacji procesu sprzedaży przy jednoczesnym uwzględnieniu wpływu wspierających działań marketingowych oraz posprzedażowych przed peletonem wyraźnie ucieka HubSpot.


Monitoring ścieżki sprzedaży to tylko jedna z funkcji tego rozbudowanego systemu – jako centrum dowodzenia firmą pozwala on na kompletną kontrolę bazy kontaktów, procesów marketingowych, posprzedażowych i rozbudowane integracje z usługami zewnętrznymi. Zobacz, jak wygląda pełny zakres możliwości HubSpota i zapewnij swojej firmie technologiczną przewagę nad konkurencją.


Autor: Adam Kubaszewski 30 maja 2025
Systemy CRM stanowią dzisiaj nieodłączny element strategii wielu firm. Pozwalają z jednej strony efektywnie zarządzać relacjami z klientami, a z drugiej poprawiać wyniki marketingu oraz zwiększać przychody ze sprzedaży. Sprawdź, jakie funkcje powinien mieć CRM idealny, który będzie stanowić ogromne wsparcie dla Twoich pracowników! Czym jest i jakie funkcjonalności powinien mieć CRM? CRM (Customer Relationship Management) to system do zarządzania relacjami z klientami, usprawniający sprzedaż, marketing i obsługę klienta. Umożliwia personalizację komunikacji i efektywne zarządzanie zadaniami, co zwiększa skuteczność działań biznesowych i poprawia doświadczenie klientów. Co powinien mieć dobry CRM? Funkcje, takie jak zarządzanie kontaktami, automatyzacja sprzedaży, obsługa leadów czy śledzenie interakcji. To jednak nie wszystko. Sprawdź zatem, jakie funkcje powinien mieć CRM, by w stu procentach spełnił oczekiwania – Twoje i Twoich pracowników! 14 najważniejszych funkcjonalności CRM Na rynku można znaleźć wiele systemów CRM. Funkcje, jakie mają, są bardzo zróżnicowane, jednak my wybraliśmy spośród nich 14 absolutnie niezbędnych. Jeżeli więc szukasz najlepszego wsparcia sprzedaży i obsługi kontrahentów, sprawdź, czy wybrane oprogramowanie zostało w nie wyposażone – dzięki temu zwiększysz swoje szanse na zadowolenie klientów i lepsze wyniki! Zarządzanie kontaktami To zdecydowanie jedna z najważniejszych funkcjonalności CRM, którą ma każdy system dostępny na rynku. Na czym polega? Przede wszystkim na gromadzeniu i organizowaniu informacji o klientach, w tym ich danych kontaktowych i preferencji, a także historii interakcji. Dzięki temu firmy mogą łatwiej zarządzać relacjami, śledzić reakcje konsumentów oraz szybko odpowiadać na ich potrzeby. Automatyzacja sprzedaży Dobry CRM musi automatyzować procesy sprzedażowe. Mowa tu przede wszystkim o: przypisywaniu leadów do odpowiednich handlowców; wysyłaniu e-maili i przypomnień, np. o spotkaniach; generowaniu ofert i propozycji cenowych na podstawie danych klienta; śledzeniu statusu transakcji i przypominaniu o istotnych terminach; generowaniu raportów sprzedażowych. Dzięki temu zespół sprzedaży może skupić się na innych wartościowych zadaniach, co przekłada się na szybsze zamykanie transakcji i większą efektywność. Automatyzacja redukuje także ryzyko pominięcia ważnych kroków w procesie sprzedaży, zwiększając jego przejrzystość. Zarządzanie leadami To także niezwykle istotny element dobrego systemu CRM. Funkcja ta umożliwia bowiem klasyfikowanie i śledzenie leadów w całym cyklu sprzedażowym. Efekt? Możliwość ustalania priorytetów i tym samym szybszej konwersji leadów na rzeczywistych nabywców. Ważne jest również, by CRM umożliwiał określenie skuteczności poszczególnych kanałów pozyskiwania klientów, co pozwala na optymalizację działań marketingowych. Obsługa klienta i wsparcie Do funkcjonalności CRM zaliczamy również udział w obsłudze klienta. System powinien np. rejestrować zgłoszenia serwisowe, monitorować ich status i przypisywać odpowiednie zadania konkretnym pracownikom. Dzięki temu możliwe będzie szybkie reagowanie na ewentualne problemy, a także ich skuteczniejsze rozwiązywanie (na podstawie pełnych informacji o danym kliencie). Zarządzanie kampaniami marketingowymi Wsparcie sprzedaży to nie wszystko, co powinien oferować dobry CRM. Funkcje zarządzania kampaniami marketingowymi są równie ważne, ponieważ pozwalają skuteczniej docierać do potencjalnych klientów oraz ich segmentować. System powinien umożliwiać zarządzanie kampaniami, wspierając tworzenie i realizowanie działań promujących firmę (np. mailing czy reklamy w social mediach), a także śledzić ich efektywność. Analiza i raportowanie Profesjonalny CRM pozwala na generowanie szczegółowych raportów i analiz dotyczących sprzedaży, efektywności kampanii marketingowych oraz zachowań klientów. Dzięki tym informacjom menedżerowie mogą podejmować lepsze decyzje strategiczne, bazując na realnych danych. Raportowanie umożliwia także monitorowanie wyników zespołów sprzedażowych, co pozwala na szybkie identyfikowanie obszarów wymagających poprawy. Zarządzanie zadaniami i harmonogramami Jeżeli szukasz odpowiedniego systemu i zastanawiasz się, jakie funkcje powinien mieć CRM, zwróć uwagę na zarządzanie zadaniami i harmonogramami. Powinien on umożliwiać przypisywanie konkretnych działań do pracowników oraz przypominać o terminach. Skutkuje to większą efektywnością i ograniczeniem ryzyka opóźnień do absolutnego minimum. Integracja z innymi systemami Najnowocześniejsze CRM-y pozwalają na integrację z innymi platformami, takimi jak ERP, e-commerce czy narzędzia do analizy danych. Dzięki temu informacje przepływają płynnie pomiędzy różnymi działami firmy, co zapewnia spójność danych i efektywność procesów. Integracja z systemami zewnętrznymi eliminuje także potrzebę ręcznego wprowadzania danych, co prowadzi do znacznej oszczędności czasu oraz redukcji ewentualnych błędów. Segmentacja klientów Ważną funkcjonalnością CRM jest także dokładna segmentacja bazy klientów według różnych kryteriów, takich jak np. demografia, historia zakupów, poziom zaangażowania itd. Jest to bardzo istotne nie tylko pod kątem tworzenia spersonalizowanych ofert, ale również komunikacji i pozwala znacząco zwiększyć skuteczność działań marketingowych (precyzyjniejsze kierowanie reklam i tym samym lepsze wyniki sprzedażowe). Możliwość tworzenia stron internetowych i blogów W systemie CRM warto mieć możliwość tworzenia stron i blogów, ponieważ umożliwia to bezpośrednie zarządzanie treściami marketingowymi i komunikacją z klientami z poziomu jednej platformy. Dzięki temu firmy mogą skuteczniej budować relacje z odbiorcami, dostarczając im wartościowe informacje, aktualności czy poradniki, które zwiększają zaangażowanie i lojalność. Ponadto integracja tych funkcji z CRM pozwala lepiej śledzić reakcje użytkowników, analizować skuteczność publikowanych treści i personalizować dalsze działania marketingowe w oparciu o dane zgromadzone w systemie. Zarządzanie uprawnieniami Do ważnych funkcjonalności CRM zaliczamy również możliwość nadawania i odbierania uprawnień wybranym użytkownikom. Dzięki temu do minimum zostanie ograniczone wszelkie ryzyko – np. związane z dostępem do faktur czy kluczowych danych pracowników. To także pewność, że każdy pracownik doskonale wie, co ma robić i jaki obszar powinien traktować priorytetowo. Zarządzanie cennikami i ofertami System CRM powinien także ułatwiać tworzenie, przechowywanie i wysyłanie ofert handlowych oraz cenników, co przyspiesza proces sprzedaży. Dzięki zintegrowanemu systemowi pracownicy mają dostęp do aktualnych cen i szczegółów oferty, co zapewnia spójność ich działań i znacząco usprawnia pracę. Pozwala to również na szybszą reakcję na zapytania klientów, co przekłada się na wyższą efektywność procesu sprzedaży. Mobilny dostęp do systemu Nowoczesne CRM-y oferują aplikacje mobilne, które pozwalają na zarządzanie danymi i komunikację z klientami w dowolnym miejscu i czasie. Dzięki temu pracownicy mogą realizować swoje zadania zdalnie, co zwiększa elastyczność i przyspiesza reakcję na zapytania klientów. Mobilny dostęp do systemu umożliwia także łatwiejszą współpracę między zespołami, co z kolei znacząco poprawia efektywność działań. Integracja z systemem płatności Na koniec coś o płatnościach w CRM. Funkcje integracji z systemami płatności, generowania faktur czy monitorowania zaległości są istotne, ponieważ pozwalają na łatwe zarządzanie całym procesem, zapewniają szybki dostęp do informacji o stanie finansowym firmy i pomagają w terminowym ściąganiu należności. Wszystko to poprawia płynność finansową oraz efektywność działań danej organizacji. Jeżeli szukasz odpowiedniego systemu CRM, który ma niezbędne funkcje i daje więcej możliwości niż inne dostępne na rynku rozwiązania, zdecyduj się na wdrożenie HubSpot. Jest to CRM, który oferuje bogaty zestaw narzędzi do zarządzania sprzedażą, marketingiem i obsługą klienta, umożliwiając łatwą automatyzację procesów, personalizację komunikacji oraz pełną integrację z innymi systemami. Wszystko to przekłada się na zwiększoną efektywność i lepsze wyniki sprzedaży. Pomożemy Ci wdrożyć system CRM, a także zapewnimy wsparcie na innych płaszczyznach – np. w zakresie pozycjonowania czy reklamy PPC. Zapraszamy do kontaktu!
Autor: Adam Kubaszewski 29 maja 2025
Chcesz skutecznie zarządzać relacjami z klientami i dbać o ich zadowolenie lepiej niż dotychczas? W takim razie postaw na odpowiedni system CRM. Ranking, który dla Ciebie przygotowaliśmy, stanowi zestawienie najlepszych programów tego typu – wybierając jeden z nich, zyskasz możliwość zwiększenia wydajności i skuteczności działań swoich pracowników, a także usprawnisz wiele firmowych procesów. Sprawdź najlepsze CRM i zainwestuj w ten system, który najlepiej pasuje do Twojej organizacji! HubSpot Nasz ranking CRM zaczniemy od najlepszego rozwiązania – zwłaszcza w oczach przedsiębiorców, których celem było usprawnienie pracy trzech kluczowych działów: sprzedaży, obsługi klienta oraz marketingu. HubSpot to narzędzie, które działa już w ponad 135 krajach i obsługuje ponad 216 tysięcy firm, co nie jest dziełem przypadku. System pozwala zautomatyzować sprzedaż i marketing, segmentować klientów według wielu kryteriów, a także obserwować i analizować ich zachowania. Co więcej, daje dostęp do zróżnicowanych raportów, dzięki którym możliwa jest późniejsza optymalizacja działań. HubSpot jest narzędziem płatnym - co prawda ma też darmową wersję, jednak wiąże się ona z dużymi ograniczeniami. HubSpot charakteryzuje się bardzo szerokimi możliwościami integracji z zewnętrznymi systemami, co pozwala stworzyć centrum zarządzania właściwie wszystkimi aspektami firmy w jednym narzędziu. Najważniejsze zalety HubSpot to: możliwość automatyzacji sprzedaży i marketingu; szczegółowa analiza zachowań klientów; bardzo dobra organizacja kontaktów; łączenie działów sprzedaży, obsługi klienta oraz marketingu; prosty interfejs; rozbudowana aplikacja mobilna wbudowany kreator landing pages; szerokie możliwości raportowania. Pipedrive Nieco mniej rozbudowanym systemem, który jednak wciąż reprezentuje najlepsze CRM, jest Pipedrive, który koncentruje się na optymalizacji procesu sprzedażowego. Został wyposażony w liczne funkcje, które umożliwiają efektywniejsze finalizowanie transakcji oraz utrzymywanie dobrych relacji z kontrahentami. Mowa tu między innymi o generowaniu prognoz sprzedaży, śledzeniu zachowań klientów (również tych potencjalnych), automatyzacji e-mail marketingu czy zarządzaniu kontaktami. Ważną informacją dla przedsiębiorców jest bez wątpienia to, że Pipedrive ma polską wersję językową. To narzędzie idealne zwłaszcza dla małych i średnich firm. Najważniejsze zalety Pipedrive to: wiele funkcji wspierających proces sprzedaży; możliwość integracji z licznymi narzędziami; generowanie prognoz sprzedaży; polska wersja językowa; aplikacja mobilna. Salesforce Interesują Cię najlepsze CRM w chmurze? W takim razie poza HubSpotem dobrym rozwiązaniem może być Salesforce, który automatyzuje procesy sprzedażowe i działania marketingowe. Stanowi też dobrą bazę danych o klientach, dając szybki dostęp do różnych informacji i umożliwiając podejmowanie natychmiastowych działań. Wyróżnia go zastosowanie systemów sztucznej inteligencji, jak Einstein AI, które analizują dane i przewidują zachowania klientów. Nie bez znaczenia jest również fakt, że Salesforce można integrować z wieloma aplikacjami, jak: Slack, Microsoft Outlook, Google Workspace, Mailchimp czy Zapier. Minusem jest cena - to znacznie droższy system niż HubSpot. Najważniejsze zalety Salesforce: automatyzacja procesów sprzedażowych i marketingowych; szybki dostęp do informacji o klientach; narzędzia AI, które analizują dane i przewidują zachowania klientów; prosty interfejs, którego obsługa nie wymaga kompleksowego szkolenia; możliwość integracji z wieloma zewnętrznymi aplikacjami. Zoho CRM Jeżeli natomiast szukasz niedrogiego programu CRM dla małej lub średniej firmy, sprawdź Zoho. To system, który oferuje szeroki zakres funkcji, takich jak automatyzacja sprzedaży, zarządzanie leadami, e-mail marketing oraz integracje z popularnymi narzędziami (np. Google Workspace, Microsoft 365 czy Zapier). Do atutów Zoho CRM zaliczamy również możliwość dostosowania interfejsu i procesów do indywidualnych potrzeb firmy, a także wbudowaną sztuczną inteligencję, która pomaga analizować dane i przewidywać zachowania klientów. System działa w chmurze i ma aplikację mobilną, co ułatwia pracę zespołom sprzedażowym w terenie. Minusem może być brak polskiej wersji językowej i uboższe możliwości względem HubSpota. Najważniejsze zalety Zoho CRM: liczne funkcje, które automatyzują sprzedaż i marketing; możliwość integracji z popularnymi aplikacjami; możliwość indywidualnego dostosowania interfejsu; prosta obsługa; działa w chmurze i ma aplikację mobilną; przystępna cena. Creatio Nasz ranking CRM nie mógł obyć się również bez Creatio – narzędzia do zarządzania sprzedażą, marketingiem oraz obsługą klienta. Wyróżnia się on zaawansowaną automatyzacją procesów biznesowych, za co w dużej mierze odpowiada generatywna sztuczna inteligencja, a także brakiem konieczności kodowania, co pozwala na jego łatwe i szybkie wdrożenie w każdej firmie. Co więcej, Creatio oferuje zindywidualizowane cykle pracy dla wielu branż i wbudowaną funkcję BPM, dzięki której można łatwo modelować i optymalizować procesy sprzedażowe. Działa w chmurze, na urządzeniach mobilnych i może być zintegrowany z wieloma aplikacjami, jak Microsoft 365 czy Slack. Najważniejsze zalety Creatio: skuteczna automatyzacja sprzedaży, marketingu i obsługi klienta; funkcje oparte na GenAI; brak kodowania, oznaczający możliwość łatwego wdrożenia; zindywidualizowane cykle pracy; działa w chmurze i ma aplikację mobilną; możliwość integracji z wieloma aplikacjami. ActiveCampaign CRM, który jest narzędziem typu all-in-one. Dla wielu ActiveCampaign to rozwiązanie łączące zarządzanie relacjami z klientami z zaawansowaną automatyzacją marketingową. Jego największą zaletą jest mocno rozwinięta funkcja automatyzacji e-mail marketingu oraz segmentacji klientów. Umożliwia tworzenie spersonalizowanych kampanii oraz dynamicznych ścieżek sprzedażowych, co sprawia, że jest idealny dla firm stawiających na marketing oparty na danych. Integruje się z wieloma narzędziami, takimi jak Shopify, WordPress, Zapier czy Salesforce, będąc przy tym dość intuicyjnym. Najważniejsze zalety ActiveCampaign: narzędzie typu all-in-one; wiele funkcji, umożliwiających zarządzanie klientami i automatyzację procesów biznesowych; wsparcie nie tylko dla działu sprzedaży, ale również marketingu; możliwość tworzenia spersonalizowanych kampanii; szerokie możliwości integracji; intuicyjna obsługa. Insightly Najlepsze systemy CRM, które oferują „wszystko w jednym”, reprezentuje również Insightly. To intuicyjne narzędzie przeznaczone głównie dla małych i średnich firm, łączące zarządzanie relacjami z klientami z funkcjami zarządzania projektami. Oferuje moduł automatyzacji sprzedaży oraz marketingu, co ułatwia organizację pracy zespołowej. Jego dużą zaletą jest integracja z popularnymi aplikacjami, takimi jak: Gmail, Microsoft 365, Slack czy QuickBooks. Insightly ma również wbudowane narzędzia do raportowania i analizy danych, co pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych. System działa w chmurze i ma aplikację mobilną, zapewniając możliwość pracy zdalnej. Minusem może być brak niektórych funkcji dostępnych w bardziej rozbudowanych programach CRM, takich jak HubSpot. Najważniejsze zalety Insightly: skuteczne zarządzanie relacjami z klientami oraz projektami; moduły automatyzacji sprzedaży oraz marketingu; możliwość raportowania i analizy danych; integracja z wieloma zewnętrznymi aplikacjami; działa w chmurze i ma aplikację mobilną. Sugar Chcąc poprawić wydajność wielu działów, w tym sprzedaży, marketingu oraz obsługi klientów, warto sprawdzić (prawdopodobnie) najlepszy CRM dla startupów, czyli Sugar. Ma wszystkie niezbędne funkcje do zarządzania relacjami z klientami, zapewnia możliwość pełnej personalizacji oraz wdrożenia zarówno w chmurze, jak i lokalnie, a do tego jest bardzo intuicyjny. Wyróżnia się też łatwością wdrożenia. Minusy? Stosunkowo wysoka cena oraz mniej funkcji niż w przypadku innych CRM zaprezentowanych w rankingu. Najważniejsze zalety Sugar: wsparcie dla działów sprzedaży, marketingu i obsługi klientów; wiele funkcji do zarządzania relacjami z klientami; możliwość wdrożenia w chmurze oraz lokalnie; łatwa obsługa. Bitrix24 W naszym rankingu CRM nie mogło zabraknąć również Bitrix24. Może być rozwiązaniem dla firm poszukujących wszechstronnego systemu do zarządzania biznesem, które jednak może być przytłaczające dla mniejszych zespołów potrzebujących prostego CRM. Nie zmienia to jednak faktu, że ma wiele przydatnych funkcji, na czele z zarządzaniem kontaktami, automatyzacją marketingu, generowaniem danych o kontrahentach czy analizą lejka sprzedażowego. Co ważne, narzędzie jest dostępne w języku polskim i ma bezpłatną wersję (dla ograniczonej liczby użytkowników). Najważniejsze zalety Bitrix24: bardzo duża liczba funkcji; możliwość automatyzacji wielu procesów.; kompleksowe narzędzie dla biznesu, nie tylko z zakresu CRM; polska wersja i bezpłatny plan. Outvio Nasz ranking CRM kończymy narzędziem Outvio. Dlaczego? Ponieważ jest to jedna z najlepszych platform do automatyzacji procesów związanych z realizacją zamówień, zwrotami i obsługą posprzedażową dla e-commerce. Umożliwia optymalizację logistyki, integrując się z popularnymi systemami sklepów internetowych, takimi jak Shopify, WooCommerce, Magento czy PrestaShop. Do jego głównych zalet zaliczamy automatyzację wielu procesów oraz funkcje personalizacji brandingu w komunikacji. Najważniejsze zalety Outvio: dobre narzędzie głównie dla sklepów internetowych; liczne funkcje związane z realizacją zamówień i obsługą posprzedażową; integracja z wieloma systemami e-commerce; funkcje personalizacji brandingu. Ranking systemów CRM Mamy nadzieję, że powyższy ranking CRM pomoże Ci wybrać najlepszy CRM dla swojej firmy. Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu – oferujemy wdrożenie HubSpot oraz wiele usług, na czele z pozycjonowaniem oraz reklamą PPC , dzięki którym poprawisz efekty swoich działań marketingowych i zwiększysz przychody ze sprzedaży!
Autor: Adam Kubaszewski 22 maja 2025
Umawianie spotkań z klientami to u Ciebie szybka piłka, czy raczej kilkudniowy mailowy ping-pong? 📅 Znasz to? Propozycja terminu – odrzucenie – nowa propozycja – i tak w kółko… A Ty nie możesz porządnie zaplanować sobie tygodnia i czekasz w trybie stand-by. Dobra wiadomość – ten chaos da się uporządkować. Pokażę Ci, jak zrobić to w HubSpot, by raz na zawsze zapanować nad swoim kalendarzem. Dziś bierzemy na tapet temat, który wydaje się błahy, ale potrafi sparaliżować pracę zespołu: organizacja spotkań z klientami.