Blog
Masz wrażenie, że coraz trudniej jest pozyskać nowych klientów? Nie jesteś w tym odosobniony – zmniejszona siła nabywcza społeczeństwa w połączeniu z dużą konkurencją w wielu branżach sprawia, że liczne przedsiębiorstwa zmagają się z tego typu problemami. Odpowiedzią na te bolączki może być jednak prospecting. Co to takiego i jak go używać?
Prospecting zdecydowanie nie jest powszechnie znanym pojęciem, choć jego znaczenie wcale nie jest skomplikowane. Słowo „prospecting” można przetłumaczyć jako „poszukiwanie”, w tym kontekście odnoszące się do klientów. Jest to zatem szereg czynności i metod dążących do powstania bazy (listy) potencjalnych klientów (tzw. prospects). Proces skupia się zatem na selekcjonowaniu właściwych osób z całej grupy odbiorców dostępnych na rynku (tzw. suspects). Często mówi się, że prospecting polega na budowaniu rynku klientów. Można też powiedzieć, że jest to proces tworzenia sposobności sprzedaży produktu.
Zanim zaczniesz stosować prospecting, warto dobrze poznać to zagadnienie. Jedną z kluczowych kwestii jest zrozumienie, kim jest prospect i odróżnienie tego pojęcia od innych podobnych używanych w procesie sprzedażowym. Co warto wiedzieć?
Prospecting służy do pozyskiwania prospectów, a więc potencjalnych klientów znajdujących się o stopień przed leadem. Umiejętnie prowadzony może prowadzić do pozyskiwania dużej liczby nowych odbiorców danego produktu lub usługi.
Prospecting zapoczątkowuje proces sprzedaży. Jakie etapy prospectingu można wyróżnić i na czym one polegają?
Warto jednak pamiętać, że przejście przez wszystkie etapy prospectingu nie oznacza zakończenia pracy związanej ze zdobywaniem i utrzymywaniem klienta. Zdecydowanie wskazane jest dalsze budowanie relacji – dzięki temu można zdobyć lojalnego klienta, który chętnie powróci, a także będzie bardziej skłonny do rekomendowania Twojej firmy innym.
Skuteczny prospecting może przynieść firmie wiele korzyści. Aby natomiast osiągnąć zadowalające rezultaty, należy zastosować odpowiednie strategie i techniki. Bardzo pomocny jest także dobór właściwych narzędzi używanych w tym procesie.
Jakie strategie i techniki zapewnią Ci sukces w prospectingu?
Warto mieć na uwadze powyższe strategie, planując działania prospectingowe. Należy również pamiętać, że wymagają one intensywnej pracy oraz cierpliwości – pozyskanie prospectów, a nastepnie przekształcenie ich w pełnoprawnych klientów nie jest bowiem procesem, który odbywa się z dnia na dzień.
Jakie konkretnie techniki można zastosować przy wyszukiwaniu nowych prospectów dla Twojego biznesu? Jest ich całkiem sporo, a ich dobór jest tak naprawdę dowolny. Najczęściej stosuje się:
Co istotne, nie warto się skupiać tylko na jednej metodzie pozyskiwania prospectów. Mieszanie technik zapewnia znacznie szersze możliwości dotarcia do klienta oraz pozwala zwiększyć skuteczność działań. Aby prospecting był bardziej efektywny, warto wykorzystywać też nowoczesne technologie – np. z zakresu automatyzacji. Niezwykle przydatne są też systemy CRM, które pomagają zarządzać relacjami z klientami oraz ich potrzebami.
Stosujesz prospecting, ale nie widzisz upragnionych wyników? Powodem mogą być często popełniane błędy. Należą do nich:
Chcesz skutecznie pozyskiwać nowych klientów? Zwróć uwagę na właściwy dobór strategii i narzędzi oraz nie popełniaj powyższych błędów!
Prospecting to kluczowy proces w sprzedaży. Aktywne poszukiwanie i identyfikowanie potencjalnych klientów jest niezwykle istotne z punktu widzenia rozwoju przedsiębiorstwa. Regularna praca nad bazą prospectów pozwala działać firmie skutecznie i generować zyski nawet przy zmieniających się realiach rynkowych. Jakościowy prospecting pozwala też zdobywać wartościowych, stałych klientów i tworzyć z nimi trwałe relacje.
Dzięki temu wspomaga również budowanie siatki rekomendacji i renomy przedsiębiorstwa.
Współcześnie wiele branż i rynków odznacza się dużą konkurencyjnością. Dlatego przedsiębiorcy muszą aktywnie zabiegać o klientów i poszukiwać nowych odbiorców swojej oferty. Stosowanie jakościowego prospectingu ułatwia budowanie przewagi konkurencyjnej i zwiększa odporność firmy na zawirowania na rynku. Większa baza klientów czy też potencjalnych klientów pozwala bowiem przetrwać nawet w trudniejszych czasach.
Jeśli zależy Ci na sukcesie biznesu, z całą pewnością nie warto pomijać prospectingu. Bardzo istotne jest jednak również to, w jaki sposób jest prowadzony. Mamy nadzieję, że powyższe porady pomogą Ci realizować go skutecznie!
Verseo Sp. z o.o.
Górczyn Biznes Park Węglowa 1/3
Poznań 60-122, Poland
Verseo Sp. z o.o.
Górczyn Biznes Park
Węglowa 1/3
Poznań 60-122, Poland
Copyright © 2024 Verseo Sp. z o.o. | Realizacja: Verseo | Polityka Prywatności